لطفاً در رابطه با ورود مستقیم به دوره تخصص توضیح دهید.

یک دندانپزشک بین المللی جهت ادامه تحصیل یا کار در آمریکا دو راه دارد. یا اینکه دو سال دوره تکمیلی دندانپزشکی را بگذراند و سپس وارد بازار کار شده و یا بعنوان یک دندانپزشک فارغ التحصیل آمریکا وارد دوره تخصصی گردد. راه دیگر این است که مستقیماً برای دوره تخصصی اقدام کند. راه اول راه عادی است که بیش از 95 درصد دندانپزشکان بین المللی آنرا انتخاب میکنند. قانون اکثر ایالات آمریکا بدین گونه است که یک دندانپزشک بین المللی در صورتی اجازه کار بعنوان دندانپزشک را خواهد یافت که مدرک دندانپزشکی خود را از آمریکا گرفته باشد. برای این منظور لازم است که از یکی از دوره های تکمیلی که با نام دوره های Advanced Standing شناخته شده است، فارغ التحصیل شود. حال اگر شخصی مستقیماً وارد دوره تخصصی شود، حتی اگر از آن دوره تخصصی با موفقیت فارغ التحصیل شود و بورد تخصصی رشته مورد نظر را نیز دریافت کند، باز هم بدلیل اینکه مدرک عمومی خود را از آمریکا ندارد، اجازه دریافت پروانه کار را در تعدادی از ایالات آمریکا نخواهد داشت. چنین فردی چند انتخاب در پیش رو دارد که به شرح زیر است:

– Licensure by Examination: تعدادی از ایالتهای آمریکا، قوانین دندانپزشکی آنها این اجازه را به فرد میدهد که در صورت فارغ التحصیلی از دوره های تخصصی مورد تأیید ADA (این دوره ها رشته هایی مثل زیبایی و امثال آنرا شامل نمیشود) که حداقل یک یا دو سال بطول بینجامند، در صورتیکه یک سری شرایط دیگر را دارا باشند (مثلاً NBDE قسمت اول و دوم را داشته باشند یا اینکه یکی از امتحانات عملی (WREB, NERB, etc) را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند، میتوانند پروانه کار در آن ایالت را دریافت کنند. از جمله این ایالتها در حال حاضر میتوان به ایالتهای تگزاس، ویرجینیا، واشنگتن (با مرکزیت سیاتل) و غیره اشاره کرد. البته شرایط هر کدام از این ایالتها مخصوص خود آنهاست و قوانینشان با یکدیگر تفاوت دارد. جهت کسب اطلاعات بروز لازم است تا با بوردهای این ایالتها مستقیماً تماس بگیرید. سایت ADA اطلاعات تقریبی در این زمینه را ارائه میکند. نحوه کار بدین شکل است که متقاضی زمانی که در حال فارغ التحصیلی از دوره تخصصی خود میباشد، با دریافت نامهGood standing and enrolment از رئیس دپارتمان تخصصی خود خطاب به بورد دندانپزشکی ایالت مورد نظر، از طریق آن بورد به یکی از چهار امتحان عملی آمریکا (WREB, NERB, …) معرفی میگردد. فرد در صورت قبولی در امتحان مورد نظر و ارائه سایر مدارک لازم، پروانه کار آن ایالت را دریافت میکند.

– پروانه هیأت علمی: یک راه دیگر برای فارغ التحصیلان رشته های تخصصی از آمریکا این است که بعنوان هیأت علمی در دانشگاه مشغول کار شوند و در این صورت پروانه محدود دریافت خواهند کرد که این اجازه را به آنها میدهد که در کلینیکهای وابسته به دانشگاه 1و 2 یا 3 روز در هفته کار کند. چنین فردی معمولاً از دانشگاه حقوق ثابت دریافت میکند (که بسته به رشته و دانشگاه، بطور کاملا تقریبی، بین سالی 50 تا 200 هزار دلار میتواند متفاوت باشد) و معمولاً 3 یا 4 روز هفته را در دانشگاه مشغول تدریس یا تحقیق خواهد بود و 1 یا 2 روز در هفته نیز در کلینیک دانشگاه میتواند کار بکند که بخشی از درآمد او از این طریق به او تعلق خواهد گرفت. از مزایای دیگر این راه این است که بعد از حداکثر 5 سال (بعضی ایالتها مثل کالیفرنیا، 2 سال را نیز قبول دارند) داشتن پروانه محدود، فرد میتواند از طریق دیگری پروانه خود را برای آن ایالت یا یک ایالت دیگر دریافت کند که نام این روش پروانه Licensure by Credentials میباشد که جداگانه توضیح میدهم.

– پروانه محدود (Limited License): برخی ایالتهای آمریکا، به متقاضیان کار در درمانگاههای خیریه یا درمانگاههای وابسته به دولت یا درمانگاههای وابسته به دانشگاه، پروانه محدود ارائه میدهند. درآمد دندانپزشک از این طریق خیلی بالا نیست، ولی کار در این مراکز میتواند فرد مورد نظر را پس از مدتی واجد شرایط دریافت پروانه از طریق Credentials میکند.

– Licensure by Credentials: برخی از ایالتهای آمریکا، غیر از Licensure by Examination که طریقه معمول دریافت پروانه کار میباشد، از طریق Licensure by Credentials  نیز به متقاضیان پروانه کار میدهند. این پروانه مخصوص کسانی است که مدتی را در یکی از ایالتهای آمریکا مشغول کار بوده اند و در طی آن مدت پروانه معتبر (چه محدود، چه هیأت علمی و چه شکل دیگر) داشته اند. زمان معمول برای واجد شرایط این قانون شدن معمولاً 5 سال است با این مفهوم که فرد باید 5 سال سابقه کار در یک ایالت دیگر تحت یک پروانه معتبر (چه محدود، چه هیأت علمی، چه غیره) داشته باشد. لازم بذکر است که کار در خارج از آمریکا مورد قبول نیست. قوانین مربوط به این مدل پروانه کار نیز ایالت به ایالت متفاوت بوده و لازم است متقاضی مستقیماً با بورد آن ایالت ارتباط برقرار کند. قوانین مربوط به این مدل پروانه گرفتن نیز روز بروز در حال تغییر است. بعنوان مثال ایالت کالیفرنیا در سال 2006 تصویب کرد که کسانی که دوره تخصصی مورد تأیید ADA در آمریکا گذرانده اند، در صورت داشتن یک سری شرایط دیگر، بجای 5 سال، کافی است 3 سال گواهی کار ارائه دهند. یا اینکه اگر فرد قراردادی ارائه کند که در آن ذکر شده  که فرد مورد نظر بناست در آینده به مدت دو سال بطور تمام وقت در یک مرکز دانشگاهی یا یک درمانگاه خیریه (یا درمانگاههای وابسته به دولت) مشغول بکار شود، به وی پروانه دائم ارائه میشود. منتهی فرد مورد نظر تحت نظر بورد خواهد بود و کار تمام وقت او کنترل میگردد.

– یک راه دیگر این است که فرد در دانشگاهی مشغول به تدریس میگردد و دانشگاه این شرط را با وی میکند که پس از طی مثلاً دو سال، مدرک دندانپزشکی نیز به فرد ارائه میدهد. در صورتیکه فرد از سوابق تحقیقی یا تخصصی بالایی برخوردار باشد، زمانیکه برای کاریابی در دانشکده های مختلف اقدامی میکند، میتواند این مطلب را بعنوان یکی از شروط استخدام خود مطرح کند. برخی از دانشکده ها نیز بطور رسمی دوره Advanced Standing مخصوص اعضای هیأت علمی خود را دارند. به این شکل که عضو هیأت علمی در تعداد محدودی از کلاسهای دوره  Advanced Standing شرکت میکند یا اینکه فقط امتحان مربوطه را پاس میکند و پس از دو سال، همزمان با دانشجویان  Advanced Standing فارغ التحصیل میشود. البته این دوره ها معمولاً بسیار پر متقاضی بوده و برای ورود به آنها شرایط دیگری نیز بعضاً لازم است. بعنوان مثال دانشگاه  Tufts چنین دوره ای را طراحی کرده، ولی شرط ورود به آن این است که فرد حداقل یک سال در آن دانشکده سابقه تدریس داشته باشد.