من بدون داشتن نمره بورد قسمت اول چه انتخاباتی در آمریکا دارم؟

بدون داشتن نمره بورد قسمت اول امکان ثبت نام در دوره های تکمیلی وجود ندارد. شما میتوانید برای بعضی از رشته های تخصصی در بعضی از دانشکده ها ثبت نام کنید. با مراجعه به وبسایت دانشکده های مختلف آمریکا، دوره تخصصی مورد علاقه خود را بررسی کنید و مدارک مورد نیاز آنها را لیست کنید. بعضی از آنها شرط داشتن نمره بورد را برای متقاضیان بین المللی برداشته اند. البته تعداد این دانشکده ها زیاد نیست. در ضمن، بعضی از این دوره ها با وجود اینکه ذکر میکنند که نمره بورد قسمت اول را لازم ندارند، ولی بدون داشتن نمره بورد خوب، شانس شما برای قبولی زیاد نخواهد بود.

راه دیگر ثبت نام برای دوره های غیر بالینی، مثل دندانپزشکی جامعه نگر، بیولوژی دهانی، ایمنولوژی و غیره است. برای ثبت نام در اکثر این دوره ها (نه همه آنها) البته به نمره GRE نیاز دارید که در ایران هم امتحان آن چند بار در سال برگزار میشود.

راه دیگر ثبت نام در دوره هایی مثل ایمپلنت، دندانپزشکی زیبایی و غیره است که مورد تأیید ای دی ای نیست. برای ثبت نام در این دوره ها نیاز به مدرک دندانپزشکی هست، ولی مدرک بورد مورد نیاز نیست.

یک سری دوره های کوتاه مدت دیگر هم وجود دارد که مخصوص دندانپزشکان بین المللی است، نمونه آن دوره های preceptorship دانشکده UCLA است.

چنانچه شما متخصص هستید و سابقه تدریس دارید، بعضی از دانشکده های دندانپزشکی در آمریکا به تجربه شما نیاز دارند. معمولا در قالب دوره های فلوشیپ طولانی مدت شما را جذب میکنند. باید گوش بزنگ باشید تا در زمان مناسب برای این دوره ها اقدام کنید. ین دوره ها معمولاً هزینه بالایی برای این دوره یک یا دو ساله درخواست میکنند. در ازا شما این شانس را پیدا میکنید تا خودی نشان دهید و با هیأت علمی آن دانشکده ارتباط برقرار کنید که در ادامه راه میتواند به شما کمک کند.

بار دیگر توجه شما را به تفاوت ادامه تحصیل در ایران و آمریکا جلب میکنم. در آمریکا بر خلاف ایران، هیچ نمره و مدرکی دلیل بر قبولی شما نمیشود. شرط لازم زیاد وجود دارد، ولی شرط کافی وجود ندارد. هیأت ثبت نام کننده جمیع مدارک شما را در نظر میگیرد و در یک بررسی همه جانبه و گاهاً بدون ضوابط مشخصی، شما را انتخاب میکند. شانس و روابط در این پروسه بسیار موثر است. ولی شما هم میتوانید با افزودن آیتمهای مشخصی به رزومه خود، شانس قبولی خود را افزایش دهید. مهمترین این آیتمها، نمره بورد قسمت اول است. بعد از آن نمره تافل، نمره معدل کل، فعالیتهای تحقیقاتی، فعالیتهای فوق برنامه و غیره است.