بدون گذراندن دوره تکمیلی، آیا میشود در آمریکا بعنوان دندانپزشک عمومی یا متخصص کار کرد؟

بله. همانطور که در پستهای قدیمیتر این وبلاگ ذکر کردم، دوره های تکمیلی یکی از چند راه موجود برای گرفتن پروانه کار در آمریکا به شمار میرود که البته از همه ساده تر و البته پرهزینه تر میباشد و تنها راهی است که این امکان را به شما خواهد داد تا هر جای آمریکا که اراده کردید، بتوانید کار کنید.

راه دیگر ورود مستقیم به دوره های تخصصی است. پس از گذراندن دو سال از دوره تخصصی، شما میتوانید پروانه کار را در برخی از ایالتها دریافت کنید. تعداد ایالتهایی که به این شکل پروانه کار میدهند، محدود است، ولی در میان آنها میتوان واشنگتن (سیاتل)، ویرجینیا (واشنگتن دی سی) و تگزاس را یافت. چنانچه شما برنامه ریزی کنید که در یکی از این ایالتها در آمریکا زندگی کنید، هیچ وقت نیاز نخواهید داشت تا دوره های تکمیلی را طی کنید. با توجه به اینکه تفاوتی بین پروانه کار تخصصی و پروانه عمومی در اکثر قریب به اتفاق ایالتهای آمریکا وجود ندارد، شما میتوانید به تشخیص خود در رشته تخصصی مربوطه یا بعنوان دندانپزشک عمومی کار کنید.

با داشتن سابقه کار در یکی از ایالتهای آمریکا، پس از گذشت زمانی مشخص، برخی ایالات دیگر به شما  پروانه کار میدهند که بزرگترین اسم در این لیست، کالیفرنیا و نیویورک است. به این شکل که چنانچه شما دوره تخصص خود را در آمریکا طی کرده باشید، پس از سه سال کسب پروانه هر ایالتی، میتوانید پروانه کار در ایالت کالیفرنیا را دریافت کنید. توضیحات مفصل در پستهای قدیمی این وبلاگ داده شده.

راه دیگر دریافت پروانه کار بدون گذراندن دوره عمومی این است که شما بعنوان هیأت علمی دانشگاه میتوانید در محدوده دانشگاه و کلینیکهای وابسته به آن یا کلینیکهای دولتی، کار کنید. این پروانه پروانه محدود یا آکادمیک بحساب می آید و با پروانه کار عادی فرق دارد.

برخی دانشکده ها این امکان را برای هیأت علمی تمام وقت خود میگذراند که بتوانند پس از طی زمان مشخصی تدریس، مدرک دکترای عمومی خود را از آن دانشکده دریافت کنند بدون اینکه پولی پرداخت کرده یا امتحانی داده باشند که البته معمولا زمانی بیش از دو سال کار تمام وقت را در ازای آن طلب خواهند کرد.