من یک دندانپزشکم و نمیتوانم تصمیم بگیرم که بمانم یا بیام آمریکا. چه توصیه هایی دارید؟

یک سری برداشتهای بعضا غلط هست که ما رو به سمت امر مهاجرت سوق میده. برخی از آنها رو که میتواند در تصمیم گیری شما تأثیر داشته باشد، اینجا ذکر میکنم.

تصور اینکه درآمد شما در آمریکا بعنوان یک دندانپزشک بیشتر از ایران خواهد بود، در اکثر موارد، تصوری اشتباه است. در آمریکا تعرفه های دندانپزشکی بالاتر از ایران است، در آن شکی نیست. اما در نظر داشته باشید که در آمریکا، خرج مطب بجای میانگین 20 درصد، 50 و گاها 60% پول دریافتی از مریض است. دلیل اصلی این اختلاف قیمت هم هزینه نیروی انسانی مطب است. از طرف دیگر، در آمریکا شما با توجه به درآمد بالایی که دارید، حدود 30 تا 40 و گاهی هم بیشتر از 40% از درآمد خود را در آخر سال باید به مالیات بدهید. البته بسیاری از هزینه هایی که در مطب میکنید، از این پول کم میشود، ولی در نهایت آنچه در کف قضیه میماند، با ایران تفاوت بسیاری نخواهد کرد و با توجه به اینکه هزینه زندگی در آمریکا بطور کلی از ایران بیشتر است و با توجه به اینکه برای تحصیل خود در آمریکا رقم بالایی در حدود 200 تا 300 هزار دلار یا بیشتر را باید پرداخت کنید، توجه داشته باشید که از نظر اقتصادی شاید خیلی توجیه پذیر نباشد که این کار را انجام داد و لازم است تا بدقت آنرا بررسی کنید.

تصور اینکه استرس زندگی در آمریکا کمتر از ایران است، نیاز به حلاجی دارد. به نظر من در یک جمله، با زندگی در ایران شما از همه چیز حرص میخورید، الا کارتون، در آمریکا از هیچ چیز حرص نمیخورد الا کارتون. بدلیل روی روال بودن سایر موارد زندگی، جدای از مسائل اخلاقی و خانوادگی، امور روزمره زندگی در آمریکا تسهیل شده اند و اعصاب شما را خورد نخواهد کرد. ولی تصور اینکه با مهاجرت به آمریکا دیگر اعصاب شما از هیج چیز خورد نخواهد شد، غلط است. علاوه بر اینکه استرس مهاجرت و زندگی در غربت هم وجود دارد، استرس کار و محیط کار چیز کمی نیست که بتوان آنرا در نظر گرفت. امنیت شغلی در ایران بی نظیر است و استرس کار هم همینطور. بعنوان یک دندانپزشک شما تقریباً امنیت شغلی بالایی دارید و محیط کار هم اصلا محدودیتها و استرسهای کار در اینجا را ندارد.

زمانی که شما بعنوان یک دندانپزشک تصمیم به مهاجرت میگیرید، حداقل سه یا چهار سال از زندگی خود عقب می افتید که در طول این زمان علاوه بر اینکه درآمد شما حذف میشود، هزینه زندگی شما هم افزایش پیدا میکند. این هزینه های زمانی و اقتصادی را قبل از مهاجرت در نظر بگیرید.