من فارغ التحصیل رشته های مهندسی یا پزشکی هستم و علاقمند به دندانپزشکی آمریکا. آیا راهی هست؟

بله. با داشتن مدرک لیسانس و یا بالاتر در رشته های غیر دندانپزشکی، شما میتوانید برای دوره های دندانپزشکی عمومی آمریکا اقدام کنید. لازم به ذکر است که پزشکانی که علاقه چندانی به رشته پزشکی ندارند هم میتوانند به این شکل تغییر رشته داده و وارد دندانپزشکی شوند. روش کار به این شکل است:

قبل از ورود به رشته دندانپزشکی لازم هست تا شما تعدادی واحدهای پیش نیاز این رشته ها را در آمریکا پاس کنید و لازم هست تا حداقل یک سال کالج در آمریکا گذرانده باشید. این واحدها توسط دانشکده ها و کالجهای مختلف ارائه میشوند و شامل واحدهایی مثل بیوشیمی، بیولوژی و غیره میباشند. شما برای این کار لازم هست تا با اداره ادمیشن کالج یا دانشکده مورد نظرتون تماس بگیرین و نمرات خودتون رو برای آنها ارسال کنید. بر اساس نمراتی که گرفته اید و ترکیب واحدهایی که برای گرفتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود پاس کرده اید، ترکیب واحدهایی که لازم هست آنها را پاس کنید تا بتوانید مشمول شرایط ورود به دوره دندانپزشکی عمومی شوید، متفاوت خواهد بود. معمولا چیزی حدود یک سال زمان لازم خواهد بود تا آن واحدهایی که کم دارید را پاس کنید تا بتوانید وارد رشته دندانپزشکی شوید. در این رده، نمره معدل شما چه آنچه در ایران گرفته اید و چه آنچه در این واحدهایی که در آمریکا خواهید گذراند، تأثیر بسیار زیادی در قبولی شما دارند.

علاوه بر این واحدهای پره دنتال، شما لازم هست تا در امتحانی با عنوان DAT  که مخفف Dental Admission Test هست، شرکت کنید. برای این امتحان لازم هست تا کتابهای آماده سازی آنرا خریداری کرده و مطالعه کنید. این کتابها را روی اینترنت میتوانید تهیه کنید. موسسات متفاوتی آنها را ارائه میکنند که من چون این راه را خودم طی نکردم، منبع مناسبی برای ارائه مشاوره در این زمینه نیستم. آنچه تعیین کننده ترین نقش را در قبولی شما در دوره های عمومی دندانپزشکی خواهد داشت، نمره شما در امتحان DAT هست. جهت اطلاع از ترکیب و نحوه امتحان حتما جزوه آنرا در سایت ada مطالعه کنید:

http://www.ada.org/sections/educationAndCareers/pdfs/dat_examinee_guide.pdf

با کسب نمره خوب در این امتحان و نمرات خوب در مرحله قبلی، شما میتوانید شانس خود را برای ورود به رشته دندانپزشکی امتحان کنید.

دوره دندانپزشکی در آمریکا در کل 4 سال است که یک سال دوره پره دنتال را هم که به آن اضافه کنیم، این راه گرفتن مدرک دندانپزشکی حداقل 5 سال طول خواهد کشید.