جریانشان چیست؟ AEGD and GPR تخصصهای

در آمریکا، دو تخصص رسمی دیگر غیر از آنچه در ایران میشناختیم وجود دارند که تقریبا از نظر قانونی تفاوتی با اندو و پریو و ارتودنسی ندارند و بمانند آنها تخصص دندانپزشکی بشمار میروند. این تخصصها عبارتند از Advanced Education in General Dentistry که در حقیقت تخصص دندانپزشکی عمومی تخصصی بشمار میرود که مواردی مثل ایمپلنت، ونیر، اندو و کارهای تخصصی که در دوره عمومی وقت آموزش آنها بطور کامل نیست در آن آموزش داده میشود و دیگری General Practice Residency که اون هم به نوعی تخصص دندانپزشک عمومی بیمارستانی است و فارغ التحصیل این رشته با فعالیتهای دندانپزشکی مرتبط با بیمارستان مثل کنترل بیماران اورژانس و تروما، کشیکهای شبانه و غیره آشنا میشود.

شما بعنوان یک دانشجوی خارجی همانطور که میتوانید برای تخصصهایی مثل اندو یا پریو اقدام کنید، میتوانید برای این دوره ها (در دانشکده هایی که دانشجوی خارجی میگیرند)، اقدام کنید. تفاوت این رشته ها با سایر تخصصهای معمول دندانپزشکی این هست که اولا معادل در ایران ندارند، برای همین اگر بیاین اونها رو بردارین، باید چهار ساعت به همه توضیح بدین که چی خوندین.

خارج از شوخی، مزیت  این دوره ها این است که اکثر دانشکده ها به دانشجویانی که در این دوره ها قبول میشوند، حقوق پرداخت میکنند. قبولی برای این دوره ها به سختی تخصصهای دیگر نیست، ولی البته خیلی هم آسان نیست. این تخصصها همچنین برای دانشجویان خارجی هم جذبه دارند. علاوه بر اینکه فرصت لازم را به دانشجو میدهند که از نظر کلینیکی کفایت بیشتری پیدا کنه، از آنها بعنوان نقطه پرتابی بسوی تخصصهای مشکل تری چون اندو یا جراحی استفاده میشود.

توجه داشته باشید که به مانند سایر تخصصهای مورد تأیید ای دی ای، شما با گذراندن این دوره ها میتوانید در یک سری از ایالتها کار کنید و از این نظر فرقی با سایر رشته ها ندارند. برای همین اگر شما دنبال این هستید که در ایالتهای مجاز کار کنید و حوصله گذراندن دوره پر خرج تکمیلی را ندارید و همچنین اهل تخصص خواندن نیستید، میتوانید در دوره های یک یا دو ساله AEGD یا GPR ثبت نام کنید. هم اینکه احتمالا حقوق به شما تعلق میگیرد (مگر اینکه محدودیتهای ویزایی نگذارد و یا دانشکده مورد نظر به خارجیها حقوق ندهد) و بدون خرج میتوانید در یک سری از ایالتهای آمریکا پروانه کار بگیرید. بهر حال سابقه تحصیل در این دوره های تخصصی، شانس قبولی مستقیم شما در دوره های تخصصی دیگر را هم افزایش میدهد.