بعنوان یک دندانپزشک، در انتخاب دوره تخصصی 2، 3 یا 4-5 ساله چه مواردی را باید درنظر بگیرم؟

با مراجعه به وب سایت برخی دانشکده ها، این امکان برای متقاضی وجود دارد تا در یک رشته تخصصی (فرضاً پریو)، دوره دو ساله (Certificate-Only) یا دوره سه ساله (Certificate و Masters در یک رشته دیگری مثل بیولوژی یا دندانپزشکی جامعه نگر) یا دوره 4، 5 تا 7 ساله ( Certificate در رشته تخصصی در کنار دکترا یا PhD رشته ای دیگر مثل بیولوژی یا دندانپزشکی جامعه نگر و غیره) را انتخاب کند. در اینکه کدام رشته را انتخاب کنید، موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- چند وقت پیش وزارت بهداشت ایران بخشنامه ای صادر کرد که بر اساس آن، چنانچه دوره تخصصی که دانشجو در خارج از کشور طی میکند، کمتر از دوره تخصصی همان رشته در ایران باشد، مدرک کسب شده ارزشیابی نمیشود. بنابر این بخشنامه، بعنوان مثال، اگر شما تصمیم دارید تا بعد از اتمام تحصیل بهر شکل به ایران برگردید، مد نظرتان باشد که این احتمال وجود دارد که دوره های دو ساله Certificate-Only توسط وزارت بهداشت ایران ارزشیابی نشود (چرا که اکثر دوره های تخصصی در ایران هم اکنون حداقل سه ساله هستند). البته با مراجعه حضوری که به وزارت بهداشت داشتم (تابستان 87)، توسط مسئول مربوطه عنوان شد که احتمال دارد در مواردی که دانشگاه خیلی معتبر باشد، ارفاق صورت پذیرد، ولی او توصیه کرد که در صورتیکه دانشجو میتواند و قدرت انتخاب دارد، دوره سه ساله را انتخاب کند تا کار شسته و رفته بوده و روند برگشت به ایران بدون دردسر و بدون نیاز به برگزاری مجدد امتحان بورد تخصصی، گذراندن دوره تکمیلی و غیره انجام پذیرد.

2- هر چه طول دوره انتخابی شما بیشتر باشد، احتمال قبولی شما افزایش مییابد. چرا که متقاضی آمریکایی دوست دارد تا زودتر مدرک گرفته و وارد بازار کار شود. برای همین منطقی است تا دوره های مشترک با Master یا PhD  را انتخاب کنید، اگر میخواهید روند قبولی خود را تسهیل بخشید.

3- اکثر دوره های تخصصی، هزینه ثبت نام بالایی دارند. در هنگام انتخاب رشته توجه داشته باشید که هر سال اضافه تحصیلی، هزینه ثبت نام و هزینه زندگی در آمریکا را نیز بهمراه خواهد داشت که پس از فارغ التحصیلی مجبور به بازپرداخت آن هستید.

4- تحقیقات در آمریکا مشکل تر از تحقیقات در ایران است، چرا که استانداردهای آن بمراتب از ایران بالاتر است. بهمین دلیل توجه داشته باشید که اگر اهل تحقیق نیستید، خود را به دردسر دوره های علوم پایه مشترک با رشته تخصصی خود گرفتار نکنید.

5- دوره ای که انتخاب میکنید باید با سوابق تحصیلی شما همخوانی داشته باشد تا شانس قبولی شما افزایش یابد. اگر شما پس از فارغ التحصیلی تنها مشغول به کار و کسب درآمد بوده اید، یقیناً انتخاب دوره هفت ساله مشترک تخصصی اندو و PhD بیولوژی دهان به نفع شما نخواهد بود. چرا که این سوال برای مسئول ثبت نام پیش خواهد آمد که چنانچه این شخص ادعا میکند که میخواهد 7 سال تحقیق کند، چرا تا بحال این کار را انجام نداده است. از آن طرف فرض کنید شخصی پرونده درخشانی از سوابق تحقیقاتی دارد و برای دوره تخصصی دو ساله پریو اقدام میکند. آنچه مسلم است، سابقه باید با نوع رشته درخواستی همخوانی داشته باشد.